Ak sme sa už rozhodli si kúpiť motorku, nemali by sme zabúdať aj na kúpu prilby. Prilba nie len imidžovým doplnkom, ale môže zachrániť i Váš život. Váš život je to najdôležitejšie čo máme, a preto by sme si ho mali chrániť ako oko v hlave.

Správna bezpečnostná prilba na motorku určite nie je lacná záležitosť, ale s tým by sme mali už rátať pri kúpe motorky. Ak nemáme na prilbu na motorku, jazdeniu by sme sa mali radšej vyhnúťdo času kým si prilbu nekúpime. Prilbu si môžeme vybrať podľa typov najčastejšie sa na trhu kupujú tzv: Integrálne prilby ,ktoré sa využívajú nielen na malých motorkách,ale i pri športových,alebo cestných motorkách. Pre motokros sa používajú prilby s pevnou ochranou brady, no majú odlišné odvzdušnovanie brady. Charakteristické je pre nich tzv šilt a oči sa chránia motokrosovými okuliarmi. Ďalšou kategóriou sú tzv. Jet – helmy, ktoré sa používajú najmä pri skútroch,nemajú však žiadnu ochranu brady, oči sú chránené len moto okuliarmi. Najlepšie je, ak si  kúpime prilbu s plexisklom, ktoré má vonkajšiu povrchovú vrstvu odolnú proti poškriabaniu. Toto oceníme najmä v noci,  kedy proti idúci  automobil uvidíme krásne čisto.

Veľmi dôležitou kategóriu je i veľkosť prilby. Na to by sme si mali vyhradiť čas v predajni, a nie len že prídeme do predajne a kúpime bez odskúšania,alebo podľa ceny,či vzhľadu. Ak nám „nesadne „ na našu hlavu hneď prvá prilba netreba robiť ihneď paniku. Treba sa riadiť heslom, že pomaly ďalej zájdeš.

Veľkosť prilby sa rozdeľuje podľa obvodu hlavy. Obvod hlavy meriame správne tesne nad obočím,najlepšie krajčírskym metrom.  Správna prilba by Vás nikdy nemala tlačiť,a ani inak obmedzovať. Ak si kúpime malú helmu, určite ju dlho nosiť na hlave nebudete. Je správne ak vyskúšame prilby od viacerých výrobcov, každý výrobca ma totiž iné parametre pre výrobu. Ale v podstate i keď majú rozlišné parametre pri výrobe, zhodujú sa v parametroch veľkostiach. A to sú:

-XXXS 49 – 50cm

-XXS 51 – 52cm

-XS 53 – 54cm 

-S 55 – 56cm

-M 57 – 58cm

-L 59- 60cm

-X 61 – 62cm

-XXL 63 – 64cm

-XXXL 65 – 66cm

Vybranú prilbu si nasadíme na hlavu. Je lepšie ak je nami vybraná prilba trocha tesnejšia,ako by mala byť volná. Prilba časom troška povolí, o pár centimetrov. Tesnejšia prilba nám nebude na hlave lietať, ani pri vyššej rýchlosti, a je zaručené že nám zostane aj pri možnom páde. No pri skúšaní sa nesmie stať,že nás prilba tlačí pri spánkoch,alebo na čele hranou priezoru. Prilba by nám mala na hlave vytvárať rovnomerný tlak, keď sa pozrieme smerom hore, nemala by nám padať. V prilbe by nám malo byť príjemne, mala by nás obopínať celú hlavu ,ako napr pletená čapica. Každá prilba je od výrobcu vyrobená ako keby podľa pravítka, a preto je logické, že nám sadne na hlavu a prispôsobí sa. Každý človek má iný tvar hlavy,lebky a čoskoro sa vytvaruje podľa našich potrieb. Ak je to len troška možné, už v obchode by sme mali mať prilbu na hlave aspoň 10 minút,otáčame hlavou zprava doľava a naopak,aby sme zistili všetky prípadné nedostatky.

Pri výbere prilby dbáme nielen na to aký má naša budúca prilba tvar, či vzhľad ale i na materiál. Prilby sa vyrábajú buď vstrekovaním z termoplastov alebo laminovaním z kevlaru či sklených vlákien. Laminované prilby sú síce trocha drahšie, no sú kvalitnejšie,odolnejšie pri prípadnom páde,

Tak ako meníme obuv počas nášho života, tak by sme mali meniť aj prilbu. Pri predpoklade,že sme nikde nehavarovali,alebo prilba nie je inak poškodená, je vhodné ju vymeniť tak za 3 roky nášho používania. Na prilbu okrem iného vplývajú aj poveternostné vplyvy,ako slnko,mráz,dážď.

Prilby vyrábané vstrekovaním z termoplastov by sa mali vymeniť po  cca 6 rokoch, prilba vyrábaná laminovaním vydrží až cca 9 rokov. (ale za predpokladu,že naša prilba nie je poškodená pádom,či iným spôsobom.)

Ak sa nám už stal dáky ten pád, prilbu by sme mali okamžite vymeniť, i keď sa nám na prvý pohľad javí ako nepoškodená,či má len na povrchu pár škrabancov. Takáto prilba určite nespĺňa bezpečnostné prvky, a neochráni dostatočne náš život.

Tiež je vhodné ak naša prilba nie je príliš ťažká. Najlepšie je tzv. zlatý stred .Hmotnosť prilby by mala byť od 1300 do 1700g.

Pod prilbu je vhodné tiež dokúpiť aj kuklu,ktorá zachytáva prípadný pot či iné nečistoty. Ak už nemáme kuklu,alebo máme dlhšie vlasy poslúži nám aj šatka .

Ďalším vhodným doplnkom pri jazde na motorke sú motocyklistické  rukavice, kombinézy,alebo vhodné oblečenie na motorku,ktoré by malo byť aspoň z kože, a tiež vhodná obuv.

A čo dodať na záver?

Snáď len to,že svoju prilbu by sme nemali požičiavať iným, mali by sme ju mať vždy pri jazde zapnutú, starať sa o ňu vhodnými čistiacimi prostriedkami. A ak sme sa už predsa len rozhodli kúpiť si prilbu z druhej ruky, dbáme aspoň o to,aby nebola havarovaná, či inak poškodená.

Inšpiráciu pri kúpe správnej prilby môžete nájsť aj na stránke : http://www.solorace.sk/prilby-shoei/ .

 

Naše zdravie ,alebo život máme len jedno, a preto by sme si ho mali dostatočne vážiť a chrániť.


About the author

Related Post